Bisuan Design - Neuromarketing

Vajon miért nem a te termékedet, szolgáltatásodat választják a célcsoportod tagjai, amikor ráadásul sokkal jobb, mint a konkurenciádé? Miért nem olvassák elegen a blogodat, amikor sokkal igényesebb, mint az a másik cikk a témában, aminek bezzeg tízszer annyi like-ja van, mint neked?

Te voltál már olyan szituációban, amikor megdönthetetlen tények, ész és logika állt az oldaladon, és úgy gondoltad, hogy potenciális ügyfeled egyszerűen nem mondhat nemet a tökéletes precízséggel felépített ajánlatodra? Lehetetlen, hiszen nincs jobb, logikusabb megoldás a problémájára. Legnagyobb döbbenetedre mégis nemet mondott…

Bizony a válasz az emberi agy felépítésében, annak működésében rejlik. Ha eddig úgy gondoltad, hogy az emberek racionális alapú döntéseket hoznak, minden esetben a jobbat, igényesebbet, logikusabbat választják, akkor sajnos ki kell ábrándítsalak, tévedsz.

neuromarketing

A vásárlási döntés sokszor egyáltalán nem a termék minőségén múlik, hanem azon, hogy potenciális fogyasztóid agyának melyik részére vagy hatással, amikor próbálod eladni azt nekik. Ebben segít neked a neuromarketing.

Fogadjunk egy fagyiban, hogy ha meglátod ezt a kifejezést: “funkcionális mágneses rezonancia vizsgálat” akkor egy 3000 db-os puzzle-t is gyorsabban kiraksz, mint hogy eszedbe jutna az, hogyan lehetne több nyakláncot eladni a webáruházadban általa.

Na de majd a cikk végére te is jobban meg fogod érteni, hogyan tud ez segíteni neked. Alaposabban átlátod a vásárlási döntés meghozatalát a fogyasztóid fejében, és reméljük, közelebb kerülsz ahhoz, hogy megnyomd azt a bizonyos “Vásárlás” gombot az agyukban.

Neuromarketing2

Na de mi is az a neuromarketing?

A neuromarketing a marketingkutatás során a neuropszichológiára támaszkodva igyekszik felmérni a fogyasztók szenzomotoros, kognitív és affektív válaszait a különböző ingerekre. Tudom, ez így kicsit bonyolultan hangzik, nem is akarok nagyon belemenni a részletekbe, csak ami elengedhetetlen a fogyasztóid jobb megértéséhez.

A neuromarketing olyan eszközöket használ a vásárlók viselkedésének, döntéshozatalának megértésére, mint például a funkcionális mágneses rezonancia (fMRI). Az emberek agyhullámait vizsgálják, miközben döntéseket hoznak, és ennek köszönhetően pontosan látják azt, hogy az agynak melyik része aktív a döntés meghozatalakor.

Bizony jutottak már megdöbbentő felismerésekre a vizsgálatok során! Kiderült, hogy sok esetben a vizsgált alany teljesen mást mondott arról, mit gondol éppen egy adott témáról, mint ami valójában az agyában történt…

neuromarketing3

Ezen kívül a neuromarketing kutatásai során az alany fiziológiai állapotában bekövetkezett változásokat (szívritmust, légzésszámot, galvanikus bőrreakciót) mérő eszközöket használnak, mint pl. a hagyományos hazugságvizsgáló eszközök. Az arc kódolásán keresztül a több, mint 60 izom segítségével az arcon megjelent érzelmeket vizsgálják, míg a szemmozgás-követés által azt figyelik, hogy pl. az adott kép melyik része esik a figyelem középpontjába.

“Mégis miért fontos nekem mindez?” - Merül fel benned a kérdés, jelzem teljesen jogosan.

Azért, mert a neuromarketinget alkalmazzák a modern hirdetési csatornák, a közösségi hálózatok, a keresési magatartás és a webes elköteleződési minták megértésében is. Bizony nagyon sokan vesznek rá téged is a neuromarketing trükkjeinek segítségével arra, hogy megvegyél olyan dolgokat, amire igazából nincs is szükséged.

Ez a jövő marketingje számodra is!

A nagyok már egy ideje használják, de hamarosan a te vállalkozásod sikeréhez is elengedhetetlen lesz a neuromarketing által nyújtott kiskapuk megtalálása potenciális fogyasztóid “Vásárlás” gombjához.

3in1, azaz 3 agy, 1 döntéshozó

Dr. Paul D. MacLean amerikai neurobiológus elmélete szerint az emberi agy három részből áll, gyakorlatilag három az egyben:

  1. Neocortex (új agy vagy racionális agy) – gondolkodik
  2. Limbikus rendszer (köztes agy) – érez, megérez, emlékezik
  3. Hüllőagy (ősi agy, gyík agy) – dönt. Mérlegeli a másik két agyból érkező információt is, de a végső döntés itt születik.

Hasonlítsuk össze kicsit a hüllőagyat és a racionális agyat.

neuromarketing4

Hüllőagy:

  • Evolúciós értelemben a legöregebb, kb. 500 millió éves
  • A létfenntartásért felelős, kontrollálja szerveink működését
  • Gyorsan hoz döntéseket, de szűk látókörű
  • Csak a jelent tudja értelmezni, nem rágódik a múlton, és nem gondol a jövőre
  • Nem a tudatos, hanem ez az ösztönös énünk, vészhelyzetben is hüllőagyunk reagál 
  • A fajfenntartó ösztön, az agresszió, túlélő ösztön, a rituálék, szokások mind-mind neki köszönhetők
  • Ellenőrizhetetlen, kontrollálhatatlan

Racionális agy:

  • Evolúciós értelemben ez az új agy, kb 3-4 millió éves
  • A racionális, logikus gondolkodásért felelős
  • Lassú, de okos, széles látókörű
  • A jelen mellett rágódik a múlton, és gondol a jövőre is
  • Tudatos
  • Ellenőrizhető, kontrollálható (legalábbis valamennyire 🙂 )

Nézzünk egy egyszerű példát: A következő képpel a hüllőagyadra hatsz, de ha eléd raknak egy egyenletet, akkor a racionális agyad fogja megoldani.

neuromarketing26

Neurobiológusok bebizonyították azt, hogy végső döntéseinkben a hüllőagyunknak sokkal nagyobb szerepe van, mint például a racionális agyunknak vagy a limbikus agyunknak.

Mielőtt gondolkodnál...

Röviden és tömören összefoglalva: Mielőtt egy adott szituációban elkezdenél gondolkodni (bekapcsolna a racionális agyad), hüllőagyad agysejtjei már régen döntöttek helyetted. Pontosan ez az, amit a neuromarketing vizsgál, amire épít.

Ha szeretnéd megragadni fogyasztóid figyelmét, és ugyan már miért ne szeretnéd?! Akkor egyetlen lehetőséged van: Célozd a hüllőagyukat! A döntés itt születik, errefelé kell keresgélned azt a bizonyos “Vásárlás” gombot.

neuromarketing18
Na de mégis hogyan tedd ezt? Az biztos, hogy itt nem egy 6 órás Wagner operarajongó türelmét is próbára tevő barokk körmondatban kell gondolkoznod, hiszen ahogy már említettem, a hüllőagy kb. 500 millió évvel ezelőtt alakult ki, amikor bizony a nyelv, főleg az írás kialakulása még a fasorban sem volt. Emiatt bonyolult szófordulatokkal fogyasztóid hüllőagyát nem tudod megragadni. Akkor mégis mivel? A kulcs az ösztönökre hatásban, a hüllőagy alapvető tulajdonságaira ható érzelmeket, gyors reagálást kiváltó rövid üzenetekben, vizuális megjelenésekben van. Amin nem kell gondolkozni, nem kell megvárni, hogy a racionális agy elkezdjen működni, hanem azonnal kivált egy erős ingert, ami a hüllőagyban máris kedvező döntést hoz. Ez egy annyira fontos téma, hogy erről egy külön cikket írtam, hiszen ha még ezt is ide zsúfolom, akkor a Háború és béke csupán egy kurta előszó lenne ehhez a cikkhez képest.

Vesd el a magot vásárlóid fejében a neuromarketing segítségével!

Ezek szerint a tradicionális marketing segíti az értékesítésedet, de a neuromarketing az, amivel bekerülsz az emberek agyába. Mint például ha meghallod a Mercedes márkát, azonnal egy státusszimbólumra, luxusautóra gondolsz. Vagy például a Volvo esetében a biztonság jut először eszedbe, vagy valamelyik szinonimája. A lényeg, hogy minden számodra ismert márkáról azonnal eszedbe jut valami, még mielőtt megfogalmaznád az első gondolatot vele kapcsolatban.

neuromarketing5
Ezek a cégek már mind-mind elültettek egy-egy üzenetet a hüllőagyadban saját márkájukról, termékükről. Neked is ez a célod potenciális vásárlóiddal, és ehhez neked is meg kell találnod a módot arra, hogyan tudod elvetni a saját üzeneted magját a hüllőagyukban, ezáltal pedig közelebb férkőzz a fejükben található “Vásárlás” gombjukhoz. Na de mit tegyek, ha kkv-ként nincs akkora marketing büdzsém, hogy óriási kutatásokba kezdjek? Akkor nekem már nincs is esélyem profitálni a neuromarketingből? Nem, ez nem azt jelenti, hogy neked most azonnal agykutatásba kell kezdened, és csak kizárólag óriási marketing büdzsével lehetsz sikeres. Viszont! Igenis élj a lehetőséggel, használd fel a legújabb kutatási eredményeket! Meg kell értened, hogyan működik potenciális vásárlód, ügyfeled hüllőagya, mi hat rá, és hogyan kell kommunikálnod vele. Ha megtanulod, mi az a 6 stimuláns, amivel hatni tudsz rá, máris növelheted értékesítésedet, új vásárlókat, ügyfeleket szerezhetsz, és ráadásul ezt könnyen beillesztheted marketingedbe hatalmas befektetés nélkül is!  Erről szól az “5+1 stimuláns, hogy megnyomd a “Vásárlás” gombot fogyasztóid fejében” című cikkem. Olvasd el, és szerezz több ügyfelet, vásárlót! 🙂